Milieu op school (MOS)

Een MOS-school bewijst dat je afval kunt voorkomen:

Afval wordt in onze school zo goed mogelijk gesorteerd. Meer nog, we doen ons best om het afval zoveel mogelijk te beperken.

Ouders kunnen ons daarbij helpen.

    • Geef zo weinig mogelijk afvalverpakkingen mee naar school .
    • Iedereen stopt zijn boterhammen in een afwasbare brooddoos.
    • De lagere schoolkinderen trekken de goede gewoontevorming van in de kleuterschool ” fruit als gezond tussendoortje” door te trekken in de lagere school.
    • Maak gebruik van de koekjesdoos die wij gratis ter beschikking stellen ( vanaf het 1 ste leerjaar) om daarin koekjes zonder papiertjes mee naar school te brengen.
    • Aluminiumfolie en blikjes laten we thuis omwille van onze zorg voor het milieu.
    • Breng water mee in een drinkbus of petflesverpakking?
    • Dan neem je deze na gebruikterug mee naar huis.

FIETS EN STAP JE VRIJ

Een MOS-school verplaatst zich milieuvriendelijk:

Tijdens de eerste week van mei doet onze school weer mee aan de week van de zwakke weggebruiker. Heel veel kinderen komen dan te voet of met de fiets naar school. Tijdens deze week leren de kinderen in de klas hoe ze zich als voetganger of fietser in het verkeer moeten gedragen.

We vragen aan alle automobilisten om de zone 30 rond de school te respecteren en zich op de juiste parkeerplaatsen te parkeren.

Vele uitstappen doen we te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer. Met de MOS- pasjes hebben we gratis vervoer voor elke MOS-uitstap

Om aan de “Doe aan sportbeurs” te kunnen deelnemen verplaatsen L5 en L6 zich eveneens met de fiets naar Haasrode.

Ons zesde leerjaar fietst jaarlijks naar Oud-Heverlee om in de Doode Bemde aan natuurbeheer te kunnen doen.

 

GROEN VOELT LEKKER

Een MOS-school maakt ruimte voor natuur en kinderen. We zijn fier op de 2 MOS-labels die we in het verleden behaalden.

 Wat waren de verwezenlijkingen van de voorbije jaren?

Ouders, leerlingen en leerkrachten brachten heel wat ideeën samen om onze speelplaatsen te vergroenen.

De leerlingen zagen niet direct nood om dieren aan te schaffen zoals kippen, konijnen,e.d.

Wel startten we met de aanplanting van klimplanten tegen de gevels van de speelplaatsen.

Er werden plantjes gezaaid in de klassen die later in plantenbakken geplant werden.

Kleuters en kinderen van de 1 ste graad plantten haagjes als afscheiding tussen de zandbak en hun speelplaats.

We organiseerden groene klusdagen waarop ouders en leerkrachten met groene vingers alles in het werk zetten om onze school te vergroenen.

De vogeltjes werden tijdens de wintermaanden verwend met zelfgemaakte vetbollen. Nestkastjes en voederplankjes

We volgen deze actiepunten goed op en voeren reeds eerder gemaakte afspraken gezamenlijk uit.

Wat staat jaarlijks op het programma?

We stellen jaarlijks een beurtrol op zodat iedere maand een andere klas verantwoordelijk is voor het onderhoud van de schooltuintjes.

Onze vijfde klassers worden ieder schooljaar warm gemaakt over hoe en waarom composteren belangrijk is.

Compostmeester Willy leert hen wat composteerbaar is en wat niet.

Op een zoekkaart vinden ze welke diertjes (springstaarten, pissebedden, compostwormen, miljoenpoten, mijten,…) in een composthoop leven.

Daarna leren ze hoe ze de natuurlijke kringloop geregeld in beweging moeten krijgen.

Deze leerlingen worden een heel jaar ondersteund in hun taak als composteerders door juf Ellen (L5A) en meester Arnout (LO) . Hierbij krijgen ze de hulp van compostouders “papa Koen en papa Filip”.

De goede compostgrond wordt hergebruikt in de vierkante metertuintjes van K3KRO en het vierde leerjaar.

Zie ons MOS-dagboek 2013-2014 dat in grote lijnen zal verder gezet worden tijdens het nieuwe schooljaar.

 

Wat wordt als nieuw MOS-project opgestart tijdens 2014-2015?

 Om kinderen te stimuleren tot gezonder eetgedrag, bieden we als tussendoortje een stuk vers fruit of groente aan op een vast tijdstip: nl. op elke woensdag gedurende 30 weken. (week van 6 okt. tot week van 8 juni)

De leverancier “Fruit on Wheels” zorgt voor verse en vooral seizoensgebonden producten van een zeer goede kwaliteit. Doordat deze leverancier ook deelnemer is aan de Europese Tutti Frutti- campagne geniet de school van een subsidie van € 4 per kind en kan dit fruit-groentepakket reeds aan € 10 voor 30 weken aangeboden worden.

Schoolfruitkalender 2014-2015   BVBA Fruit on Wheels
MaandWeekDataFruitsoortHoeveelheid
oktoberweek 416 – 10 oktoberappel1 per persoon
week 4213 -17 oktoberpeer1 per persoon
week 4320 – 24 oktoberbanaan1 per persoon
week 4427 oktober – 31 oktoberherfstvakantie
novemberweek 453 – 7 novemberappel1 per persoon
week 4610 – 14 novemberbanaan1 per persoon
week 4717 – 21 novemberclementine1 per persoon
week 4824 – 28 novemberkiwi1 per persoon
decemberweek 491 – 5 decemberpeer1 per persoon
week 508 – 12 decemberappel1 per persoon
week 5115 – 19 decemberananas1 ananas = 8 porties
week 52 & 122 december – 2 januarikerstvakantie
januariweek 25 – 9 januariappel1 per persoon
week 3 12 – 16 januaripeer1 per persoon
week 419 – 23 januarisinaasappel1 per persoon
week 526 – 30 januaribanaan1 per persoon
februariweek 62 – 6 februarimandarijn1 per persoon
week 79 – 13 februariappel1 per persoon
week 816 – 20 februarikrokusvakantie
maartweek 92 – 6 maartclementine1 per persoon
week 119 – 13 maartappel1 per persoon
week 1216 – 20 maartpeer1 per persoon
week 1323 – 27 maartbanaan1 per persoon
aprilweek 1430 maart – 3 aprilsinaasappel1 per persoon
week 15 – 166 – 17 aprilpaasvakantie
week 1720 – 24 aprilkerstomaatjes100 gr. per persoon
week 1827 april – 30 aprilappel1 per persoon
meiweek 194 –8 meibanaan1 per persoon
week 2011 – 15 meiwitte druiven1 per persoon
week 2118 – 22 meimeloen Galia1 meloen = 4 porties
week 2225 – 29 meiananas1 ananas = 8 porties
juniweek 231 –5 juniaardbeien100 gr. per persoon
week 248 tot 12 juniperzik1 per persoon

 De keuze van het fruit en de frequentie zijn indicatief rekening houdend met aanbod, marktprijzen en seizoen