top of page

Visie op CSF

Voor cognitief sterk functionerende (CSF) kinderen hebben we een specifieke aanpak uitgewerkt: 

​

KENNEN 

We voorzien achtergrondinformatie voor het hele team en voor alle ouders, met jaarlijkse updates en opfrissingen. CSF-maatregelen maken deel uit van onze basiszorg, die een onderdeel is van de binnenklasdifferentiatie en ons meersporenbeleid, met ondersteuning waar nodig vanuit het zorgteam. We starten met deze differentiatie van in de kleuterschool, waar we ons baseren op de intakelijst, diepgaande observaties, speel- en werkmomenten.  

De verrijkingsklas (versnelde automatiseringsgroepjes in L1 en L2 en projectklas voor L3 tot en met L6) valt onder ‘verhoogde zorg’ en wordt ondersteund door de zoco’s vanuit hun zorguren.  Ook in de kleuterschool ondersteunt de zoco de ondersteuning van CSF kleuters, maar dan in de klas. 

​

HERKENNEN 

Het is cruciaal om signalen van CSF-kinderen op te vangen, vooral in de eerste zes weken van het schooljaar. We gebruiken observatielijsten, toets- en testresultaten, informatie van ouders en externe begeleiders om deze kinderen te identificeren. Hoewel een IQ-test niet noodzakelijk is, kan het een bijkomende nuttige objectieve meting zijn. Herkennen verloopt moeilijker bij dubbel bijzondere kinderen (wanneer het cognitief talent voorkomt in combinatie met ASS of ADHD of dyslexie). We stellen ons daar extra alert voor op. 

​

(V)ERKENNEN 

Stap 1: Compacten en verrijken

Voor de sterkste 10% van de klas beginnen we met compacten en verrijken. Dit betekent het schrappen van bekende leerstof en het aanbieden van uitdagend nieuw materiaal in de plaats. Dit valt binnen de brede basiszorg en dus de binnenklasdifferentiatie. 

​

Stap 2: Versnellen

Voor de sterkste 2,5% van de klas kan een versnelling nodig zijn. Dit geldt wanneer een kind ver vooruit is in meerdere domeinen en compacten en verrijken niet meer volstaan. Dit kan ook een vakversnelling inhouden, waarbij een kind voor één vak aansluit bij een hogere klas. Een zorgvuldige beoordeling en het uitstralen van vertrouwen over de beslissing door alle betrokken partijen is hierbij cruciaal. Bij twijfel kan de versnellingswenselijkheidslijst ingevuld worden. 

Na stap 2 zal stap 1 snel weer nodig zijn. 

​

Stap 3: De verrijkingsklas

De verrijkingsklas is voor de sterkste 2,5% die - naast verbreding, verdieping en versnelling - behoefte hebben aan contact met ontwikkelingsgelijken. Hier voeren ze complexe opdrachten uit en werken ze samen, wat hun executieve vaardigheden en groeimindset bevordert. Ouders worden hierover geïnformeerd via de zorgcoördinator en de klasleraar. 

​

Stap 4: Externe verrijking

Voor de sterkste 1% kan schoolexterne verrijking of vakversnelling nodig zijn als eerdere maatregelen niet voldoende blijken. Dit om tegemoet te komen aan hun leerhonger en hun welbevinden. 

Onze aanpak is ontworpen om elk kind te ondersteunen en te stimuleren, zodat ze optimaal kunnen groeien en ontwikkelen in een omgeving die hun unieke talenten en behoeften respecteert en waardeert.

 

Ons schoolteam wordt hierin ondersteund door Saskia Buyckx (expert CSF). 

bottom of page